Muzik Tradisional di Malaysia


Muzik Tradisional di Malaysia 

Setiap negeri di Malaysia mempunyai pelbagai jenis dan bentuk alat-alat muzik yang sering digunakan untuk memainkan pelbagai bentuk teater tradisi Melayu seperti wayang kulit, makyung, mek mulung, gamelan, kuda kepang, jikey dan sebagainya. Alat-alat utama seperti dari keluarga gendang, rebab tiga tali, gambus, serunai dan jenis-jenis gong, secara mutlak adalah milik masyarakat Melayu di mana ianya telah diwarisi dan dicipta oleh orang-orang Melayu turun temurun sejak beratu-ratus tahun lamanya.

Di samping itu juga, alat-alat utama yang didapati berkembang di bawah tradisi "sinkretik" merupakan sebahagian yang terpenting dalam sejarah perlembagaan muzik Melayu tarisi di Malaysia yang sangat berkait dengan budaya popular masyarakat Melayu bandaran. Contohnya seperti Ghazal, Keroncong, Asli dan sebagainya. Alat-alat seperti Tabla, Harmonium, Gitar, Cello, Akordian, Mandolin, Violin dan Flute sudah tidak asing lagi bagi kita. Pendek kata unsur-unsur muzik dari pengaruh-pengaruh asing seperti Barat, Arab dan India khususnya ini telah disebatikan ke dalam bentuk muzik tradisional tempatan yang sedia ada tanpa menghasilkan nilai serta ciri-ciri keasliannya yang sedia terbentuk. Malah ianya turut memperkaya dan mempelbagaikan lagi "genre" muzik berkenaan.




Muzik sebagai cabang ekonomi Definisi awal mengenai ekonomi adalah dinyatakan dalam bentuk kekayaan, yang mana bukan sahaja dimaksudkan dengan emas dan perak tetapi semua jenis barang lain. Adam Smith menganggap ekonomi sebagai kajian ke atas sifat dan sebab-sebab kekayaan negara sementara Mill J. S. menganggap ekonomi sebagai sains praktikal mengenai pengeluaran dan pengagihan kekayaan (Hanson: 1981: 5-6). Tujuan semua pengeluaran adalah untuk memenuhi kemahuan manusia. Dengan berkembangnya tamadun manusia, kemahuan mereka menjadi berlipat ganda dan dengan bertambahnya kemahuan manusia yang dapat dipenuhi akan bertambah tinggi lagi taraf hidup mereka.

 Di dalam organisasi ekonomi, sejumlah besar jenis barang-barang dikeluarkan dan barang-barang baru tetap akan diperkenalkan. Oleh itu, orang-orang yang bekerja dalam pengeluaran yang bertujuan untuk mendapatkan alat yang membolehkan mereka memuaskan kemahuan mereka sendiri, dan kemahuan-kemahuan orang lain. Dengan itu, orang-orang tadi adalah serentak sebagai pengeluar dan pengguna (Hanson: 1981: 19-20). Dalam memenuhi kehendak pengguna, wujudnya penawaran atau urusniaga pembelian di antara pengeluar dan pengguna di mana yang berlaku dalam hukum penawaran dan permintaan iaitu lebih tinggi harga, lebih besar kuantiti yang akan ditawarkan (Hanson: 1981: 155). 

Begitu juga yang berlaku dalam bidang muzik sehingga ia mampu menjadi sebuah industri dan sebahagian daripada kegiatan ekonomi kepada peserta dan penggiatnya seperti penulis lirik, penggubah lagu, penerbit, penyanyi sehinggalah individu di belakang tabir. Kewujudan muzik sebagai produk dalam masyarakat telah wujud sejak dari dahulu lagi misalnya di dalam teater, filem dan di dalam industri penyiaran. Muzik yang mengiringi lagu-lagu bangsawan, lagu-lagu popular dalam wayang gambar banyak mempengaruhi perkembangan muzik sehingga menjadi satu industri rakaman album yang komersial. Syarikat pertama yang berdaftar di Malaya ialah Hup Hup Sdn. Bhd. 

Pada tahun 1949 yang kini dikenali sebagai Life Records. Pada tahun 1960-an semua studio rakaman menggunakan sistem rakaman dan pada tahun 1970-an, mixer 16 saluran mula digunakan seterusnya pada tahun 1980-an pula, alatan studio rakaman terus meningkat canggih sehingga sekarang apabila hampir semua rakaman komersial dibuat dalam format digital atau penggerak dalam industri muzik tradisional ialah artis, syarikat rakaman, penerbit album, pemborong di samping pengguna seperti yang ditunjukkan pada Rajah 1. Hubungan yang rapat antara satu faktor dan satu faktor yang lain menjadikan setiap komponen penting dalam menjalankan aktiviti industri. Industri muzik beroperasi seperti sebuah ekosistem yang mempunyai hubungan simbiotik di antara individu (para artis, pencipta lagu, penggubah, produser dan sebagainya) dan syarikat-syarikat yang terlibat (syarikat rakaman, syarikat penerbitan, studio rakaman, studio penerbitan dan sebagainya. 

Hubungan sedemikian menyebabkan kesan tindakbalas secara langsung dan menyeluruh sama ada positif atau negatif terhadap rangkaian industri muzik tersebut boleh berlaku (KPKK: 2005: 17). Jelas bahawa aktiviti yang berlaku dalam kegiatan muzik dan produknya, menghasilkan satu sumber ekonomi kepada para peserta dan penggiat muzik. Hal ini kerana, produk juga difahami sebagai suatu barangan fizikal, mempunyai jenama tersendiri, melibatkan reputasi syarikat, disampaikan kepada pengguna dan ciri-cirinya yang lain lagi (Alvin: 2006: 10).

 Dengan itu, karya lagu atau irama muzik yang dihasilkan melalui rakaman album turut tergolong Rajah 1: Industri Muzik Tradisional Sumber: Diubahsuai daripada Martin: 2005: 364 Artis Syarikat Rakaman Pemasaran dan Promosi Pengedar Pengguna/ Pendengar Artis Jualan Konsert/Produk Informasi Jurnal Komunikasi, sebagai suatu produk yang dipasarkan kepada masyarakat yang menjadi sumber ekonomi kepada golongan yang terlibat.

Malaysian Journal of Communication Jilid 26(2): 47-65 54

Industri Muzik Malaysia 


Di Malaysia, muzik adalah sebahagian daripada seni dalam budaya masyarakat berbilang bangsa dan etnik. Ia teranyam dalam fabrik budaya, sehingga dari satu segi, muzik tidak boleh dipisahkan dalam kehidupan masyarakat sejak kewujudan masyarakat dan etnik berkenaan. Oleh itu, muzik yang salah satu fungsinya sebagai hiburan, sangat mudah diketengahkan dalam arus pembangunan industri media di Malaysia. Keadaan ini lebih dipermudahkan apabila industri media itu sendiri diperkenalkan di peringkat awalnya oleh pihak penjajah Inggeris, yang telah terlebih awal membangunkan industri ini. 

Apabila radio diperkenalkan, muzik adalah unsur utama kandungan siarannya. Apabila radio menggunakan pelbagai bahasa untuk khalayak pelbagai etnik, sekali lagi jenis-jenis muzik dari pelbagai bahasa juga turut disiarkan. Apabila radio sebagai media dikuasai pemerintah tentera Jepun, kumpulan-kumpulan muzik tempatan berkembang seperti cendawan tumbuh di waktu hujan. Sejak tahun 50-an lagi, kumpulan muzik Radio Malaysia diwujudkan, kemudiannya berkembang menjadi Orkestra Radio Malaya. Galakan yang diberikan oleh Pentadbiran Tentera Jepun dalam pembangunan seni muzik di Malaya telah menggerakkan usaha aktiviti rakaman ke piring hitam. Keperluannya yang meningkat akibat bertambahnya jumlah masa siaran di semua saluran radio dalam pelbagai bahasa mengkataliskan pembangunan industri muzik itu. (Asiah Sarji, 1996). 

Walau bagaimanapun, pembangunan industri ini tidak diuruskan oleh mana-mana jabatan kerajaan secara khusus seperti industri-industri lain. Selain itu, industri muzik juga mempunyai komponen-komponen yang menyokong aktiviti muzik tersebut yang membentuk subsistemnya sendiri seperti syarikat rakaman, syarikat-syarikat pemasaran, syarikat-syarikat yang menganjurkan pertunjukan-pertunjukan, kelompokkelompok pemuzik, pencipta, penulis lirik, pengadun muzik dan berbagai lagi. Apabila perkembangannya menjadi sangat luas, berbagai masalah timbul. Masalah-masalah ini memerlukan satu ruang pengurusan penyelesaian yang lebih terpusat. Kementerian Kebudayaan, Kesenian & Warisan Malaysia atau KEKWA (sekarang dikenali sebagai Kementerian Penerangan, Komunikasi & Kebudayaan (KPKK) menyatakan masalah-masalah inilah yang menyebabkan kementerian ini membuat keputusan untuk meletakkan industri muzik di bawah pengawasannya. 

KPKK telah mengenal pasti bahawa industri muzik terbahagi kepada dua bahagian iaitu Bahagian Pengeluaran dan Penghasilan serta Bahagian Sokongan seperti yang ditunjukkan pada rajah 4 (KPKK: 2005: 7). Keadaan industri yang semakin membesar dan akibat tekanan persekitaran ekonomi dan teknologi yang tidak memihak kepada peserta-peserta industri, telah menyebabkan penggerak utama dalam industri muzik seperti penganjur konsert, pentadbir syarikat rakaman, pengusaha dan penerbit album semakin meninggalkan industri muzik untuk mencari kerja lain yang mungkin lebih menarik dan menguntungkan. Laporan Music Author’s Copyright Protection (MACP) yang mewakili pencipta lagu dan penulis lirik dalam kutipan royalti persembahan awam dan penyiaran kepada KPKK, bertarikh 9 Mac 2005 menyatakan jumlah keahlian Pencipta/ Penulis Lirik yang berdaftar dengan MACP pada tahun 2004 adalah seramai 2075 ahli (KPKK: 2005: 11). 

Bahagian Sokongan adalah bahagian yang penting dalam perkembangan dan kemajuan industri muzik dan mewakili golongan yang terlibat secara artistik dalam penghasilan produk yang berasaskan muzik. Golongan ini digelar karyawan iaitu yang terdiri daripada pencipta lagu, penulis lirik, penggubah muzik, pemuzik dan jurutera bunyi. Daripada segi ekonomi, golongan karyawan memperolehi pendapatan melalui hasil karya yang dikutip daripada royalti mekanikal, persembahan dan penyiaran awam. Akibat kesedaran masyarakat Malaysia yang semakin meningkat terhadap hak ciptaan karyawan dan semakin diiktiraf serta diberi penghormatan, maka berlaku peningkatan dari segi kutipan royalti dari hanya berjumlah RM0.435 juta pada tahun 1989 melonjak kepada RM19.159 juta pada tahun 2004. Apa yang berlaku di Malaysia tergambar dalam sistem-sistem industri muzik lain di Asia. 

Muzik industri, sekiranya diuruskan dengan sistematik sama ada dari segi sistem mahu pun dasarnya, boleh menjadi produk pasaran yang boleh menyokong pembangunan ekonomi sesebuah negara itu. Kedudukan pendapatan daripada industri ini boleh mengukur kekuatan sistem industri muzik di sesebuah negara. Dalam Jadual 1, ditunjukkan bahawa negara-negara seperti Hong Kong, Jepun, Singapura, Korea dan Taiwan mendahului dari segi nilai pasaran industri ini di Asia. 

Walaupun rakyat atau pengguna pasaran tempatan kecil di Singapura, tetapi Singapura mempunyai kesedaran bahawa muzik adalah produk yang boleh menguntungkan ekonominya sekiranya ia diuruskan dengan sistematik. Menurut Bernstein (2007), perniagaan muzik di Asia adalah satu industri yang unik disebabkan saiz pasarannya, kelajuan pembangunan dan keadaan atau tindakan yang tidak sah di sisi undang-undang (kegiatan haram). Dibandingkan dengan negara lain, pasaran muzik di Asia mempunyai potensi tinggi dalam pembangunan saiz dan kelajuannya. Jadual menunjukkan populasi dan keuntungan kasar domestik produk di Asia pada tahun 2006.

Bagi sesetengah kumpulan, media massa memainkan peranan mempengaruhi tindakan sosial dan perbincangan politik. Bagi sesetengah kumpulan lain, media massa hanya mempunyai peranan tambahan dalam pembentukan pendapat awam (Lent, 1983: 120-121). Dalam masyarakat Amerika, terdapat tiga konsep mengenai media massa (Shirley: 2005: 11) iaitu:.
 a. Media massa adalah pusat keuntungan dalam perniagaan; 
b. Sebahagian perubahan dalam pembangunan teknologi adalah melalui media massa; 
c. Media massa mempengaruhi politik, masyarakat dan budaya 

 Media massa berfungsi sebagai sebahagian daripada kekuatan negara dalam memodenisasikan sesebuah negara. Tanggungjawab penting media massa adalah mewujudkan rangka politik yang stabil dan kukuh untuk mewujudkan suasana baik perkembangan sosial seterusnya membentuk perkembangan pembangunan kebangsaan dalam pelbagai sektor. Dengan penjelasan mengenai kepentingan media dalam masyarakat dan kepada negara, media dianggap sebagai satu medium yang penting dalam menyampaikan sebarang jenis maklumat melalui pelbagai jenis kewujudan media pada masa kini seperti radio, akhbar, majalah, televisyen dan tidak ketinggalan internet. 

Sehubungan dengan itu, proses pembangunan muzik tidak terlepas daripada dipengaruhi oleh penggunaan media massa. Scharmm amat yakin dengan peranan media dalam konteks pembangunan negara. Selain itu, Rao (dalam Lent, 1983) menyarankan, bahawa media massa bukan sahaja merupakan tenaga penggerak utama pembangunan, tetapi ia menyediakan ruang yang besar yang amat diperlukan dalam senario interaksi sosial dalam putaran pembangunan di sesebuah negara (Lent: 1983: 139-142).






No comments:

Post a Comment